novinky
společnost
kultura
sport
auto-moto
fauna a flora
různé
diskuse
Auto-moto

Elegance a dynamika

Nové Audi A5

Audi uvádí na trh fascinující modelovou řadu, zaměřenou na nejatraktivnější segment automobilového trhu: vAudi A5 se úspěšně spojuje uznávaný designérský styl Audi sevzrušující dynamikou jízdních výkonů. Moderní design dodal novému kupé elegantní azároveň dynamický vzhled. Díky velmi výkonným motorům FSI aTDI, zcela nově vyvinutému preciznímu podvozku aširoké řadě inovativních prvků luxusní výbavy vytvořili konstruktéři vmodelu Audi A5 moderní cestovní vůz nejvyšší třídy touring coupé, odpovídající těm nejlepším tradicím.

Sportovní variantou doplňující modelovou řadu je Audi S5. Mimořádný výkon osmiválce V8 FSI mu propůjčuje dynamickou exkluzivitu, zdůrazněnou jeho výrazně atletickým designem. Na německém trhu bude možné modely Audi A5 a S5 objednávat od 6. března 2007; první vozy začnou brány výrobního závodu opouštět včervnu. Na českém trhu bude možné Audi A5 objednávat od června 2007 a svoji premiéru si odbude vrámci Karlovarského filmového festivalu.

Import Volkswagen Group, s. r. o., divize Audi
Radlická 740/113 d, 158 00 Praha 5

AC&C Public Relations, s. r. o., tel. 233 375 364, fax 220 570 026,

Tiskové informace a technická data na www.audi.cz,
image na www.audi-press.com


Audi S6 / S6 Avant zná českou cenu

  • Závodní technologie vsériovém voze za 2549000 Kč
  • Premiéra proběhne na karlovarském filmovém festivalu

Nedočkaví zájemci o nové Audi S6 si tento vysoce výkonný model již mohou objednávat. Ještě před termínem oficiálního uvedení na trh totiž dovozce zveřejnil cenu:  začíná na  2549000 Kč vč.DPH. Předpokládá se, že první objednané vozy by do ČR mohly dorazit do konce prázdnin.

Česká premiéra nového Audi S6 bude spojena sřadou významných premiér filmových. Nové Audi S6 se u nás poprvé představí zástupcům médií a prvním zákazníkům vrámci nadcházejícího Mezinárodního filmového festivalu vKarlových Varech, aby se tak ještě zvýraznila prestižní role oficiálního dopravce festivalu, které se značka se Audi letos ujala.

Nové Audi S6 je nabízeno s jediným, zato ale mimořádným motorem – desetiválcem o výkonu 320 kW/ 435 k. Vůz sním dokáže zrychlit na 100 km/h za 5,2 sekundy, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Nejvyšší točivý moment 540 Nm je kdispozici vrozmezí otáček 3000 až 4000 min-1, přičemž již od 2500 min-1 je točivý moment větší než 500Nm, a to až do 5500 min-1. O propracované konstrukci motoru V10, jehož dvě řady válců svírají úhel 90 stupňů, svědčí jeho kompaktní rozměry a malá hmotnost – agregát váží jen 220 kg.

Motor 5.2 V10 (vrtání 84,5 mm, zdvih 92,8 mm) je vybaven systémem přímého vstřikování benzinu do válců FSI®, který automobilka Audi důkladně prověřila vzávodním speciálu Audi R8, jenž dokázal pětkrát zvítězit vnáročném závodě na 24 hodin v Le Mans. Systém FSI®, pracující stlaky až 100 barů, dovoluje použití vysokého kompresního poměru až 12,5 : 1, což zvyšuje efektivitu spalovacího procesu.

Audi S6 váží 1910 kg, S6 Avant 1970 kg, výkonová hmotnost tedy činí pouze 4,55 kg/k, resp. 4,69 kg/k, což jsou hodnoty, kterými se chlubí jen ty nejlepší ryze sportovní vozy. Audi S6 ale na rozdíl od nich pohodlně sveze 5 dospělých pasažérů, včetně jejich zavazadel. 

Ocelové vinuté pružiny soptimalizovanou tuhostí přitom podporují špičkové jízdní vlastnosti, přesné řízení sposilovačem Servotronic sproměnlivým účinkem usnadňuje ovládání vozu i při vysokých rychlostech.

Mezinápravový diferenciál Torsen stálého pohonu všech kol quattro poslední generace rozděluje přenášený točivý moment mezi přední a zadní kola za normálních podmínek vpoměru 40 : 60. Mírně vyšší točivý moment mířící ke kolům zadní nápravy koresponduje se sportovním naturelem modelů S6/S6 Avant.

Na povrchu sproměnnou adhezí dokáže mezinápravový diferenciál bleskově reagovat a posílat točivý moment ke kolům slepší trakcí – vextrémních situacích tak může až 85 % výkonu mířit ke kolům zadní nápravy, nebo naopak až 65 % dopředu. Dokonalý záběr a stabilitu jízdy zlepšuje i elektronická závěra diferenciálu EDS, která využívá bohatě dimenzované brzdy.

Sériově montovaný stabilizační systém ESP mohou zkušení, sportovně založení řidiči deaktivovat, a to ve dvou fázích: Nejprve se vyřazuje zčinnosti pouze protiprokluzové zařízení ASR a ESP zůstává aktivní. Po stlačení spínače systému ESP na dobu delší než tři sekundy se stabilizační systém kompletně deaktivuje, včinnosti zůstávají pouze elektronická závěra diferenciálu EDS a protiblokovací systém brzd ABS.

Devatenáctipalcová hliníková kola pětipaprskového designu spneumatikami rozměru 265/35 R19 jsou vpředu zavěšena na čtyřprvkových závěsech. Lichoběžníková ramena zadních závěsů mají svůj vzor vzavěšení zadních kol limuzíny Audi A8. U všech kol vozů Audi S6/S6 Avant jsou kotoučové brzdy svnitřně chlazenými kotouči, které mají vpředu průměr 385 mm, vzadu pak 335 mm. Brzdové třmeny jsou černě lakovány, přední navíc nesou exkluzivní označení „S6“.

Charakteristickým prvkem výrazného, a přitom velmi elegantního designu modelů Audi S6/S6 Avant je mohutná jednodílná maska chladiče, pod kterou se otevírají velké nasávací otvory pro přívod vzduchu kmotoru a brzdám. Originální jsou také speciální lineární světla pro denní svícení, tvořená pěti výkonnými LED diodami, které mají minimální spotřebu elektrické energie.
Z LED diod jsou vytvořena i zadní brzdová světla. Do hlavních xenonových světlometů jsou začleněna světla do mlhy. Na přání se montují adaptivní světlomety, které se natáčejí spolu sřízením.

Prestižní a sportovní charakter nových modelů Audi S6/S6 Avant dokládají také sportovní sedadla nové generace, která mají integrované opěrky hlav a jsou čalouněna kombinací Alcantara/kůže. Přední sedadla jsou sériově vybavena elektrickým ovládáním a nastavitelnou bederní opěrku. Trojice zadních sedadel má opěrky hlav ve tvaru obráceného písmene „L“, které tolik neomezují výhled řidiče dozadu.

Věnec tříramenného sportovního volantu je obšitý kvalitní kůží, páčky řazení pod volantem převodovky Tiptronic jsou ve stříbřitém provedení připomínajícím leštěný hliník. Ve stejném stylu je vyvedena i páka voliče převodovky.

Do sériové výbavy patří také Multi Media Interface MMI, jehož prostřednictvím se ovládá řada funkcí vozu. Systém MMI je spojený se sedmipalcovým displejem. Autorádio se zdvojeným tunerem je vybavenodeseti reproduktory a CD měničem ukrytým vpalubní schránce. Palubní systémy vozu se dokáží za pomoci technologie Bluetooth propojit smobilním telefonem řidiče, jehož všechny funkce se potom ovládají přes MMI rozhraní. Na přání se dodává i příruční sluchátko, uložené ve středové loketní opěrce.

Bezpečnostní výbava nových modelů S6/S6 Avant obsahuje čelní, boční a hlavové airbagy, za příplatek se dodávají boční airbagy i pro zadní sedadla. Všech pět samonavíjecích pásů je vybaveno omezovačem napětí vpásech, přední pásy mají předpínače.

Import Volkswagen Group s.r.o., Divize Audi/Public Relations,
Pekařská 6, CZ - 155 00 Praha 5

Jan Klíma, AC&C Public Relations s.r.o., tel 220 513 680, fax 220 518 209,
e-mail: jan.klima@accpr.cz. Tiskové informace, ceníky a technická data vel. podobě najdete na www.audi.cz

 


SVÁTEK DVOU KOL

Od 9. do 12.3.06 jsou k vidění novinky a skvosty na výstavišti v Holešovicích. Příznivci jedné stopy zde najdou snad vše, co patří k tomuto rozsáhlému fenoménu. Vystavují tu všechny přední značky (Honda, Yamaha, Ducati, KTM, Kawasaki...) Samozřejmě tu nechybí ani klenot Harley & Davidson. Můžete si nakoupit mnoho speciálních doplňků nejen na motorky, ale můžete si obohatit i svůj motorkářský šatník. V dolních pavilonech potom jen zatajíte dech nad skvělým tuningem, airbrashem a výstavou těch nej HARLEJŮ. Samozřejmě je tu k vidění i výstava historických strojů. Jako vždy si na své přijdou i milovníci svůdných dívek, které k motorkám patří stejně jako skvělá hudba. Stojí to jistě za to. Pro inspiraci v galerii najdete malou ochutnávku.

Text a foto: PP


Premiéra na IAA od Audi: Q7

Automobilka Audi právě představuje mezinárodní veřejnosti na autosalonu IAA Frankfurt nový SUV model Q7, který kombinuje sportovní vlastnosti a sofistikované technologie s mimořádnou flexibilitou a komfortem luxusní limuzíny. Jízdní dynamikou na silnicích se Audi Q7 vyrovná sportovním vozům, terénními vlastnostmi potom segmentu SUV modelů.

Audi Q7 udává nové trendy už svým originálním designem. Pro značku Audi příznačnou dynamiku reprezentuje nový model Q7 výrazně vyklenutou křivkou střechy, která i díky skloněnému D-sloupku karoserie v mnohém připomíná siluetu velkých vozů kupé. Dalšími typickými prvky designu Audi jsou i u tohoto vozu vysoko posazená linie boků, sledovaná spodními okraji bočních oken. Výjimečné výkony vozu naznačuje i efektní V-prolis kapoty motoru, který plynule přechází v mohutnou předsazenou masku chladiče. Silný vizuální dojem dotváří efektní dvoutónové kontrastní lakování – zákazníci přitom budou moci volit z jedenácti základních laků, přičemž tři jsou určeny exkluzivně pro nový model Audi Q7.

Nové Audi Q7 se řadí na špičku SUV segmentu také svými vnějšími i vnitřními rozměry – délka činí 5086 mm, šířka 1983 mm, výška 1737 mm, rozvor je dlouhý přesně 3002 mm. Interiér vozu vyniká nejenom prostorností, ale také variabilitou: Celkem lze vytvořit na 28 různých variant uspořádání sedadel a zavazadlového prostoru.

Audi Q7 nabízí až sedm sedadel uspořádaných do třech řad za sebou, přičemž i sedadla ve druhé řadě jsou samostatně podélně nastavitelná. Sedadla druhé a třetí řady lze sklápět, takže vzadu je možné vytvořit prostor pro zavazadla a náklad o velikosti až 2035 litrů, aniž by přitom muselo jediné sedadlo z vozu ven. V pětimístném uspořádání má zavazadlový prostor modelu Audi Q7 objem 775 litrů, což je nejlepší hodnota ve své třídě.

Zájemci o nový model Audi Q7 budou moci volit ze dvou výkonných motorů: nového zážehového osmiválce 4.2 V8 s přímým vstřikováním benzinu o výkonu 257 kW/350 k, jehož točivý moment vrcholí na hodnotě 440 Nm, a šestiválcového turbodieselu „common-rail“ 3.0 TDI s piezoelektrickými vstřikovači, který se chlubí výkonem 171 kW/233 k a točivým momentem
500 Nm. Oba motory jsou standardně propojené s šestistupňovou automatickou převodovkou tiptronic.

Všechny verze řady Audi Q7 mají stálý pohon všech kol quattro, jehož mezinápravový diferenciál Torsen rozděluje přenášený výkon podle aktuální trakce jednotlivých kol mezi přední a zadní nápravu. Tento koncept stálého pohonu všech kol quattro zavedla automobilka Audi již před 25 lety a dosud s ním vyjelo přes dva miliony sériových modelů Audi. Audi Q7 má (stejně jako např. dravé Audi RS 4) diferenciál Torsen poslední generace, který za normálních okolností rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60, což se odráží ve vyšší stabilitě jízdy a přesnějším vedením stopy v zatáčkách.

Přední i zadní kola Audi Q7 jsou zavěšena na nápravě s dvojitými příčnými rameny a odpérována vinutými pružinami spolu s dvouplášťovými tlumiči. Skloněná zadní pružina a tlumiče neomezují vnitřní prostor vozu, z čehož těží především cestující na sedadlech ve třetí řadě. Celý podvozek, ve kterém je řada dílů z lehkého hliníku, je naladěný tak, aby umožňoval sportovní a přitom stále vysoce komfortní jízdu, a to i na špatném povrchu.

Audi Q7 vyjíždí na osmnáctipalcových litých kolech s pneumatikami 235/60 (osmiválcový model má pneumatiky 255/55), za příplatek si mohou zákazníci zvolit i devatenácti- nebo dvacetipalcová kola.

Velmi důležitým prvkem, dodávaným také na přání, je adaptivní pneumatické pérování, které spolu s elektronicky řízenými tlumiči pérování garantuje špičkové jízdní vlastnosti a nejvyšší cestovní komfort. Pneumatické pérování umožňuje měnit světlou výšku vozu – ze základní výšky 180 mm až na 240 mm, což v praxi znamená, že s modelem Q7 může řidič vjet do jakéhokoli terénu. V off-road režimu ovšem podvozek nastavuje světlou výšku 205 mm, výška
240 mm se používá jen krátkodobě v extrémních situacích. Možnost měnit světlou výšku zároveň usnadňuje nakládání těžkých zavazadel do prostoru v zadní části vozu.

Dalším technologickým highlightem modelu Audi Q7 je ovládací rozhraní MMI (bylo s úspěchem uvedeno již v modelech Audi A8 a A6), které umožňuje intuitivní ovládání celé řady palubních systémů a funkcí vozu.

Na přání si zákazníci budou moci pro své Audi Q7 objednat řadu mimořádně inovativních prvků, z nichž některé se objevují v sériové produkci vůbec poprvé. Příkladem může být např. radarové zařízení, které řidiči „hlídá“ boční prostor vozu a kompenzuje tak tzv. slepý úhel zpětných zrcátek (Audi side assist). Dalším užitečným zařízením je Audi parking system Advanced se zpětnou kamerou, usnadňující parkování.

Do okruhu stabilizačního systému ESP byla přiřazena řada dalších funkcí, jako je např. systém pro bezpečné sjíždění prudkých klesání. Speciální off-road režim zase přizpůsobuje činnost brzd a motoru měkkému podkladu. Zařízení pro stabilizaci přívěsu dokáže řízeným zásahem do činnosti brzd efektivně zklidnit přívěs, u kterého hrozí rozkývání.

 

S prvními vozy se zákazníci v České republice budou moci svézt již v prvním čtvrtletí roku 2006.

Import Volkswagen Group s.r.o., Divize Audi/Public Relations,
Pekařská 6, CZ - 155 00 Praha 5

Jan Klíma, AC&C Public Relations s.r.o., tel 220 516 329, fax 220 518 209,
e-mail: jan.klima@accpr.cz. Tiskové informace, ceníky a technická data v el. podobě najdete na www.audi.cz

 

 


Audi znovu v akčním filmu: Kurýr 2

„Kurýr“ řídí luxusní limuzínu Audi A8 W12

Ve filmu se objeví i Audi A3 Sportback

Režisér Louis Leterrier: „Audi A8 je nejlepší vůz světa,

který dokonale kombinuje sportovní charakter a luxus.“

 

Stejně jako vloni, také letos se automobilka Audi rozhodla spolupracovat při natáčení filmu. Za partnera si zvolila režiséra Louise Leterriera (Kurýr, Utržený ze řetězu), který natočil volné pokračování úspěšného filmu Kurýr. Známý herec Jason Statham (Snatch/Podfu(c)k, Italian Job, Cellular) v něm ztvárňuje roli ex-agenta Franka Martina, jehož specializací je přeprava choulostivých zásilek. Zatímco v prvním díle se Frank Martin musel vypořádat s gangem asijských pašeráků, druhý díl jej zastihuje ve službách amerického senátora, který bojuje proti peruánskému drogovému kartelu. Pracovním „nářadím“ Franka Martina je luxusní a dynamická limuzína Audi A8 W12, která v akčních scénách musí často nechat vyniknout svůj vysoký výkon a špičkové jízdní vlastnosti.

Produkci filmu Kurýr 2 zajišťovala francouzská skupina EuropaCorp, kterou založil režisér, producent a především velká filmová hvězda Luc Besson. Jeho vizitkou jsou takové kultovní filmy, jako např. Nikita, Magická hlubina, Leon nebo Pátý element. Tým kolem Bessona si zakládá na dokonale realistických a mimořádně náročných akčních scénách, a proto volba Audi A8 W12 jako vozu hlavního hrdiny, který musí čelit mnoha nástrahám, je pro tento model i jeho výrobce vyznamenáním.

„Scénář filmu, zejména četné automobilové honičky, nechává plně vyniknout špičkovým jízdním vlastnostem modelu Audi A8, což odpovídá našemu záměru - oslovit prostřednictvím filmu cílovou skupinu mladších zákazníků,“ vysvětluje Tim Miksche, který má na starosti tzv. „product placement“ modelů automobilky Audi.

První kontakty filmového štábu s ingolstadtskou automobilkou se datují od léta roku 2004. „Poté, co jsme si vyzkoušeli řadu jiných vozů jsem pochopil, že film, resp. jeho automobilové scény bychom bez Audi nemohli vůbec v zamýšlené kvalitě natočit. Dnes tvrdím, že Audi A8 W12 je nejlepší vůz světa, který dokonale kombinuje sportovní charakter a luxus,“ říká režisér Louis Leterrier.

Audi A8 W12 ovšem nebude jediným reprezentantem stáje Audi ve filmu Kurýr 2. Bývalá top-modelka Amber Valetta řídí ve filmu nový model A3 Sportback 3.2 quattro. Filmaři měli pro natáčení k dispozici celkem čtyři speciálně upravené modely Audi A8 a dva A3 Sportback. A do finální honičky na ostří nože se zaplete i dravé Lamborghini Murciélago Roadster.

Kurýr 2 měl ve Francii premiéru 3. srpna, v USA se promítá od 2. září, v ČR bude tento film uveden 3. listopadu. Filmu a účasti Audi na něm jsou věnovány i speciální internetové stránky, které jsou přístupné na www.audi.cz.

Audi není ve světě filmu žádným zelenáčem. Atraktivní Audi TT se objevilo ve filmu „Mission Impossible 2“, Audi S8 excelovalo ve filmu „Ronin“ a vloni se detektiv Will Spooner proháněl v futuristickém Audi RSQ v kasovním trháku „JÁ, ROBOT.“

Jan Klíma, AC&C Public Relations s.r.o., tel 220 516 329, fax 220 518 209,
e-mail: jan.klima@accpr.cz. Tiskové informace, ceníky a technická data v el. podobě najdete na www.audi.cz


Fenomén jménem ENZO FERRARI

V dnešní době se jméno Enzo Ferrari vyslovuje    s respektem, pokorou a uznáním. Vozy s logem vzpínajícího se koně nejsou pouhá auta. Je to celá filosofie, která udivuje mnoho lidí na celém světě. Asi nejvíce každého překvapí, že ke koupi vozu Ferrari nepostačuje mít k dispozici někdy i mnohamilionovou finanční hotovost. Každý nový zájemce je pečlivě prověřen a to nejen kvůli jeho solventnosti, ale především s ohledem na prestiž a úroveň značky Ferrari. To je současnost. Počátky tohoto nedostižného fenoménu sahají ale až do 19. století.

Již narození Enza, či spíše jeho datum je neobvyklé. Tento automobilový génius měl ve svém rodném listě jiné datum, než kdy se doopravdy narodil. Skutečné světlo světa spatřil Enzo 18. února 1898 v severoitalském městě Modena, ale jeho otec se vzhledem ke sněhové kalamitě nemohl dostat na úřad, aby oznámil narození svého syna. To se mu podařilo až o dva dny později, takže oficiálně je datem jeho narození 20. únor 1898. Jeho celé jméno znělo Enzo Anselma Ferrari.

Rodiče Eza patřili do dobře situované společenské vrstvy. Jeho otec se zabýval kovovýrobou. Dokonce dostával i státní zakázky od železniční společnosti, takže měl dokonce až 30 zaměstnanců. Jako malý kluk choval poštovní holubi a jeho otec chtěl, aby se stal strojním inženýrem. Na rozdíl od něho byl o dva roky starší bratr Alfredo junior pilným žákem. Enza škola moc nebavila. Na druhou stranu sice chtěl pracovat, ale nechtěl se živit rukama. Měl tři cíle: nejdříve chtěl být operním pěvcem, poté sportovním novinářem a nakonec automobilovým závodníkem. O sport se zajímal už na škole a poté se stal místním dopisovatelem Gazeta dello Sport. Automobilovým závodníkem se stal poměrně brzo. Jeho otec koupil jeden z prvních automobilů v Modeně a tím se s automobily začal Enzo setkávat velmi často. Otec ke své dílně přistavil ještě autoopravnu, kde mu vypomáhal. Řídit se naučil ve třinácti letech. Zlomem v jeho životě byl rok 1908. Otec ho v záři onoho roku vzal na  automobilové závody v okolí Boloni. A od té chvíle ho automobilový sport a průmysl pohltil celého. Třetího cíle – být operním zpěvákem- nedosáhl.

Již od mládí se musel vyrovnávat s nepřízní osudu. V roce 1916 mu zemřel otec i bratr. Poté nastoupil do armády, ale vzhledem k jeho zdravotním problémům byl  brzy propuštěn do civilu. Dalším zlomem v jeho životě byl neúspěšný pokus o nástup do firmy Fiat. Bohužel neměl žádnou kvalifikaci a tak skončil u boloňského strojaře Giovanniho, který upravoval válečná vozidla na vozidla civilní. Mladý Ferrari zde přepravoval polotovary na dodělání do Milána a zde se počala psát historie onoho fenoménu jménem FERRARI. Enzo se seznámil s Ugem Sivoccim, která dělal zkušebního a testovacího jezdce u  CMN ( Construzioni Meccaniche Nazionale ). Právě Sivocci zajistil, že se Ferrari stal také zkušebním jezdcem u CMN. Netrvalo dlouho a jeho cíl se naplnil. První závod absolvoval 5. října 1919. Byl to závod do vrchu „ Parma Poggio Bercetta“ a Enzo závodil s číslem 29 a dojel ve své třídě do 3 litrů čtvrtý, celkem těsně za legendárním Antoniem Ascarim. Automobilové závody v té době si asi nikdo z nás neumí představit. Zůstali pouze dobové fotografie, zaznamenané výpovědi a vyprávění očitých svědků a filmové materiály. Za ukázkový příklad stojí zmínka o závodě Targa Florio, jehož se Enzo Ferrari a Sivocci zúčastnili v témže roce o měsíc později. Samotní závodníci se přepravovali na start závodů sami a tehdy moc nechybělo a start nestihli. Byli totiž při cestě na start napadeni vlky a jen náhodou se jim podařilo zachránit. I samotný závod jim přinesl nejedno nemilé překvapení. Enzovi se hned zpočátku závodu uvolnilo upevnění palivové nádrže a oprava ho zdržela 40 minut. Ke konci závodu byl zase zastaven hlídkou policie při vjezdu do městečka Campofelice, neboť zde probíhal projev předsedy vlády a ten nesměl být ničím rušen. Po tomto projevu sice mohl Enzo pokračovat v závodu, ale musel jet pomalu za předsedovou limuzínou. Když konečně dorazil do cíle, tak zde již nikdo nebyl a čas zaznamenal náhodný osamělý divák. Po několika debatách byl nakonec klasifikován jako devátý. Prvního většího úspěchu dosáhl o rok později v témže závodě, ale v nové stáji Alfa Romeo. Dojel druhý. V roce 1923 vyhrál své první závody. Bylo to v závodech Coppa Acerbo a v Polesine. Osudným závodem pro budoucnost symbolu Ferrari byl závod na okruhu Circuito de Savio v Raveně v roce 1923. Od této doby začal Enzo používat dnes již všem dobře známý znak vzpínajícího se koně na žlutém pozadí.

Srdce F360 Modena

Životním mezníkem byla i smrt jeho kamaráda a kolegy Sivocciho, který zemřel při Velké ceně Itálie. Když k tomu připočteme i zdravotní problémy, které Enzovi od roku 1932 znemožnili závodit, tak není divu, že vše vyřešil tím, že začal vést stáj a současně se i podílel na konstrukci závodních automobilů Alfa Romeo. V té době firma Fiat hrála velkou roli v automobilovém průmyslu, a tak když se tato automobilka rozhodla skončit se závodním programem zůstala Alfa Romeo hlavním výrobcem závodních automobilů.  Pod Ferrariho dohledem vznikly dva stroje s označením P1 a P2. Jednalo se o vozy s řadovým přeplňovaným osmiválcem. Především pak P2 byl jedním z nejslavnějších vozů. Od Fiatu si Enzo přivedl i mladé talenty jako například Vittoria Jana. Janovy modely vévodily závodnímu automobilovému průmyslu té doby. Obchodní problémy Alfy Romeo měly za důsledek oddělení závodního oddělení od výrobního. Závodní část byla pojmenována Scuderia Ferrari (stáj Ferrari) a její vozy nesly onen proslulý znak vzpínajícího se hřebce na žlutém poli. Stáj měla dva úkoly. Tím prvním bylo samozřejmě pilotování vozů, vyhrávání závodů. Tou druhou bylo tyto vozy prodávat jak samostatným jezdcům tak také i firemním zákazníkům. Nutno připomenout, že si Enzo za sídlo Scuderia Ferrari zvolil své rodné město Modenu. Byla to po závodní stránce velmi úspěšná doba. Pod vedením Ferrariho vyhrávaly vozy Alfa Romeo pilotované těmi nejlepšími závodníky všechny podstatné závody. (Targa Florio, , Mille Miglia, Le Mans…). V té době byly hlavními konkurenty vozy Mercedes a Auto Union. Postupem času se ale konkurenti a jejich piloti natolik zlepšovali, že vozy Alfa Romeo jejich nástupu nestačily. Následovaly změny, nová konstrukce atd. Postupně firma odkoupila od Ferrariho jeho projekt na nový vůz Alfa Romeo Tipo 158 a s ním (soutěžilo celkem osm těchto strojů)  se stala nejúspěšnějším výrobcem závodních automobilů po 2. světové válce.

F360 Modena

Pracovní neshody s vedením firmy, noví šéfové jednotlivých oddělení, zapůsobily na Ferrariho natolik, že se rozhodl od Alfy Romeo odejít. Začal pracovat na novém voze, který byl od prvopočátku, od prvního šroubečku, čistě jeho dílo. Založil v Modeně firmu Auto Avio Construzione. Když odešel od alfy se smluvním závazkem, že nebude čtyři roky soutěžit na závodech proti firmě Alfa Romeo, nebral to tak vážně a spíše naopak. Vyrobil dva vozy, které nenesly sice jeho jméno a po celou dobu závodu Mille Miglia vedly. Bohužel závod nedokončily. Tehdy to byly vozy se základem fiatu s osmiválcovým motorem a objemem 1,5 litru.  Z toho vyplynulo i označení 815. Toto období by se dalo nazvat i obdobím poznávání a dozrávaní. Nyní teprve nastalo ono období Enza Ferrariho. Začala se psát historie, která v dějinách automobilového průmyslu nemá obdoby. Nastala éra červených vozů s emblémem vzpínajícího se koně na žlutém pozadí. S emblémem, který do dnešních dob zdobí závodní a osobní vozy FERRARI.

Testa Rosa

Postupně se Ferrari se svojí firmou přestěhoval do nedalekého Maranella až do roku 1960 nesla stejné jméno a vozy jméno Ferrari. Prvním vozem s tímto jménem bylo Ferrari 125. Tento model byl prvním z řady skvělých vozů s motorem V 12. V té době prodal první vůz zákazníkovi. Byl to model 159. Poté následovalo velmi plodné období ověnčené nejen mnoha vavříny ze závodních podniků, ale dostavily se i úspěchy komerční. Ferrari prodával své závodní vozy majetným zákazníkům pouze s určitými úpravami. Chtěl jim dopřát ten stejný požitek z jízdy jako mají piloti jeho závodních strojů. Tato filosofie je dováděna k dokonalosti touto značkou až do současnosti. Tak jak se rozvíjela věda, technika a všechny odvětví, které ovlivňují výrobu automobilů, tak se rozvíjely i vozy Ferrari. V dnešní době fenomén této značky výrazně ovlivňuje nejen seriál závodů Formule 1, ale dominuje i luxusním sportovním vozům, kde je přirovnáván ke klenotům automobilového průmyslu.

Velikán, osobnost a člověk s velkým srdcem a citem pro automobily Enzo Ferrari zemřel v červenci 1988.

Zrození historického znaku Ferrari bylo velmi náhodné. Když Enzo Ferrari vyhrál 17. června 1923 závod Curcuito del Savio, kde také překonal i rekord na jedno kolo, přišel mu gratulovat aristokrat hrabě Enrico Baracca. Ferrari byl pozván na nedaleké sídlo hraběte. Při této návštěvě dostal od rodiny Baracců cennou rodinnou relikvii – emblém černého vzpínajícího se koně. Tento emblém zdobil trup letounu, se kterým statečně bojoval v 1. světové válce jejich syn Francesco, který byl 19. června 1918 sestřele. Rodiče poté dostali od Rakušanů za statečnost vyříznutý tento emblém z trupu Francescova letadla. A nejzvláštnější na tom je i ta skutečnost, že Enzův bratr Alfredo byl členem Baraccovy letky. Žluté pole je barvou rodného města Modeny. Celý svůj život si Ferrari velice vážil tohoto znaku a jeho důstojnost a magická síla je i v současnosti jedinečným pojmem, který jednoznačně překračuje hranice automobilového průmyslu.

Poslední super vůz od Scuderia Ferrari nese název ENZO. Design tomuto supersportu vdechl, Sergio Pininfarina a je zcela podřízen aerodynamice. Přední část vozu připomíná okapotovaný monopost Formule 1. Zadní část zcela odpovídá tradicím značky a mírně připomíná svého předchůdce F50 i přes absenci přítlačného křídla. Přes prosklené zadní sklo je po vzoru F40, nebo 360 Spider vidět, asi největší klenot vozu, a sice jeho motor. Srdcem vozu je vidlicový dvanáctiválec o objemu šesti litrů, disponující výkonem 492 kW (660 koní). Zrychlení z 0 na 100km/h je 3,65s a 1000 m ujede za 19,6 s. Maximální rychlost je více než 350 km/h. Fascinující vůz je vyráběn pouze v omezené sérii cca 380 kusů. Pro jeho získání si budoucí majitel musí kromě některých dalších podmínek také připravit finanční obnos okolo 25 000 000,- Kč. Nutno poznamenat, že jeden tento stroj je i v majetku občana ČR.


Text a foto: Pavel Průcha


 

 

 

|novinky|společnost|kultura|sport|auto-moto|fauna a flora|různé|diskusní forum|

© 2005 Giordano a.s., Neklanova 21, 128 00 Praha 2
telefon: 224 915 731 fax: 224 915 732 e-mail: produkce@giordano.cz http://www.giordano.cz/