novinky
společnost
kultura
sport
auto-moto
fauna a flora
různé
diskuse
Kultura

HUDEBNÍ DIVADLO KARLÍN, v koprodukci sdivadlem TaFantastika, připravuje světovou premiéru amerického muzikálu CARMEN!

(www.carmen-musical.com, www.hdk.cz)

Hudební divadlo Karlín si dovoluje „odtajnit“ první informace o projektu, o němž se již vmuzikálových a divadelních kuloárech dlouho hovoří i bulvárně spekuluje. Je jím nový americký muzikál CARMEN, muzikál, který se, věřme, stane muzikálovou událostí roku!

S CARMEN přichází do Prahy velkolepá divadelní podívaná v broadwayském stylu, ve které nebudou chybět ani odvážná cirkusová čísla. Hvězdné obsazení a nádherná hudba Franka Wildhorna slibují úžasný divadelní zážitek, jaký Praha ještě nepoznala. Poprvé v historii spatří Praha ve světové premiéře dílo renomovaných broadwayských autorů!

Nová verze tohoto tématu, kterou pro Hudební divadlo Karlín píše trojice zkušených amerických autorů, již zmiňovaný Frank Wildhorn hudba), Norman Allen (libreto) a Jack Murphy (texty), není stejná jako původní kniha nebo opera. Není to „moderní verze“ Carmen, ale, tak jak jej zpracovali Egon Kulhánek a Adam Novák, jde o příběh Carmen „inspirovaný“.

            Pod záštitou primátora hl. m. Prahy MUDr. Pavla Béma sev přípravách světové premiéry muzikálu Carmen historicky poprvé spojily výrazné producentské schopnosti managementů Hudebního divadla Karlín a Divadla TaFantastika.

            První představení 24. září 2008 – předprodej byl již zahájen! Světová premiéra amerického muzikálu bude v říjnu 2008 v Hudebním divadle Karlín.

Tomáš Matějovský

PR & marketing - Hudební divadlo Karlín

e-mail: tomas.matejovsky@hdk.cz

tel: +420 739 253745


DESKA  ROKU  ALLIANZ 2007 - NOMINACE ( prodej za kalendářní rok 2007 )
číslo kategorie album vydavatelství
1 Nejprodávanější debutové album interpreta Objev roku
DRDA ZBYNĚK Pohled do očí SONY BMG MUSIC
GARCIA  Woven ways SUPRAPHON MUSIC
ZEMANOVÁ BÁRA Rozjetej vlak SONY BMG MUSIC
2 Nejprodávanější deska Skupina
ČECHOMOR  Sváteční SONY BMG MUSIC
CHINASKI  "07" UNIVERSAL MUSIC
WANASTOWI VJECY  Best of 20 let UNIVERSAL MUSIC
3 Nejprodávanější hudební video DVD a VHS 
ARAKAIN  Best of 1982-2007 live SONY BMG MUSIC
LANGEROVÁ ANETA Dotyk (CD+DVD) SONY BMG MUSIC
SVOBODA KAREL Karel Svoboda 65 SUPRAPHON MUSIC
4 Nejprodávanější zahraniční hudební video DVD a VHS 
DEPECHE MODE  Touring the Angel EMI
GILMOUR DAVID  Remember that night EMI
MADONNA Confessions Tour WARNER MUSIC
5 Nejprodávanější deska v kategorii Mluvené slovo
DIVADLO J. CIMRMANA  Ze hry do hry SUPRAPHON MUSIC
FOGLAR JAROSLAV Záhada hlavolamu SUPRAPHON MUSIC
HOLZMANN FELIX Včera, dnes a zítra SUPRAPHON MUSIC
6 Nejprodávanější deska Zpěvák
GOTT KAREL 50 hitů SUPRAPHON MUSIC
KOLÁŘ PETR Bez křídel UNIVERSAL MUSIC
LANDA DANIEL Kvaska SONY BMG MUSIC
7 Nejprodávanější deska Zpěvačka
BÍLÁ LUCIE Woman EMI
LANGEROVÁ ANETA Dotyk  SONY BMG MUSIC
VONDRÁČKOVÁ LUCIE Pelmel 1993-2007 UNIVERSAL MUSIC
8 Nejprodávanější deska Zahraniční interpret
FURTADO NELLY Loose UNIVERSAL MUSIC
LINKIN PARK  Minutes to midnight WARNER MUSIC
RIHANNA  God girl gone bad UNIVERSAL MUSIC
9 Nejprodávanější interpret na internetu v roce 2007
CHINASKI  UNIVERSAL MUSIC
LANDA DANIEL SONY BMG MUSIC
RADŮZA  INDIES RECORDS
10 Nejhranější píseň roku na rozhlasových stanicích 
DIVOKEJ BILL  Čmelák EMI
KRYŠTOF  Svědomí EMI
LANDA DANIEL Touha SONY BMG MUSIC
11 Nejprodávanější interpret patnáctiletí
KABÁT EMI
LANDA DANIEL EMI/SONY BMG MUSIC
LUCIE UNIVERSAL MUSIC/SONY BMG MUSIC 

 


NIGHTWORK

Zpěvy: Vojtěch Dyk, František Soukup, Lusy V. Zubková

Kytara: Jakub Prachař

Klávesy: Jan Maxian

Basa: Radim Genčev

Bicí: Ondřej Kollár

Více najdete na www.nightwork.cz

 


Niccolo Machiavelli / MANDRAGORA

Přeložil: Jaroslav Pokorný

Režie: Lukáš HLAVICA
Scéna a kostýmy: Lucie LOOSOVÁ
Scénická spolupráce: Dana MALÁ
Hud. spolupráce: Ladislav GREINER
Pohybová spolupráce: Martin PACEK



Hrají:
Radek HOLUB
Miroslav VLADYKA
Jan HRUŠÍNSKÝ
Zdeněk HRUŠKA
Martin PREISS
Lenka KROBOTOVÁ / Tereza NĚMCOVÁ
Miluše ŠPLECHTOVÁ
Martina MENŠÍKOVÁ

MANDRAGORA SE VRACÍ NA PRAŽSKÉ JEVIŠTĚ!
Že účel světí prostředky? A že koho nechytí není zloděj? A že není podstatné jak se věci mají, ale jak se jeví navenek? Vítejte tedy ve slunné Florencii! Staňte se svědky jednoho z nejneuvěřitelnějších milostných dobrodružství v dějinách. Jaký je prostředek pro naplnění milostné touhy? Co pomůže při potížích s vyprazdňováním hormonů lásky a zvýší enormně potenci orgánů?


MANDRAGORA!!!
Jedině Mandragora Niccola Machiavelliho, nejslavnější komedie italské renesance!

www.hrusinsky.cz

Text: Divadlo Na Jezerce

Foto: PP


THE PRODUCERS

Hudební divadlo v Karlíně uvede premiéru v říjnu 2006u příležitosti otevření zrekonstruované naší první hudební scény

(www.producersonbroadway.com)

Získali v roce 2002 neuvěřitelných 12 Tony Awards (ze 14 možných) - nejvíce ocenění v historii této nejprestižnější ceny. Ceny byly uděleny za: Nejlepší muzikál, Hudbu, Libreto, Režii, Choreografii, Hudební aranžmá, Scénu, Kostýmy, Světla, Hlavní mužskou roli, Hlavní ženskou roli, Vedlejší mužskou roli. Muzikál vznikl na základě kontroverzního filmu Mela Brookse z roku 1968. Film byl oceněn "Oscarem" za nejlepší původní scénář. Hudební divadlo Karlín, získalo jako první na světě práva k uvádění muzikálu "Producenti". Dosud se muzikál hrál a hraje ve vlastní produkci majitelů práv na Broadwayi, vTorontu a v Londýně. Muzikál je ode dne premiéry beznadějně vyprodán a vstupenky, lze pořídit pouze s obrovským předstihem.

Děj se odehrává v roce 1959 v New Yorku. Max Bialystock, neúspěšný divadelní producent, a jeho účetní, Leo Bloom, přijdou na to, že se dá vydělat mnohem více peněz uvedením absolutního propadáku, než produkcí úspěšného titulu. Tajemství spočívá v tom, že vyberou od investorů mnohem víc peněz než potřebují a až se poprask kolem "propadáku" utiší, nechají si zbytek.Nikoho nenapadne, že producentům něco zbylo. "Získáte od investorů milion dolarů, uvedete propadák za sto tisíc a zbytek si necháte", navrhuje Leo Bloom. Je nutné najít nejhorší hru a nejhoršího režiséra. Obojí se podaří; muzikál o Hitlerovi přece musí být zaručené fiasko. Publikum a kritici ale připraví oběma producentům horké chvilky. Říká Mel Brooks: Získali jsem asi 30 milionů dolarů a stálo nás to deset. Kdyby to byl propadák, zbylo by nám 20 milionů a mohli jsme jet do Ria (jako "hrdinové" muzikálu): přáli jsme si, aby to byl propadák. Do žádného Ria se nejelo, protože muzikál se, po své premiéře na podzim 2001 stal okamžitě senzací a byl beznadějně vyprodán na měsíce dopředu.

Ve světové premiéře v New Yorku se v hlavních rolích zaskvěli Nathan Lane a Matthew Broderick. Mel Brooks, scénárista, režisér, herec, producent a hudební skladatel, říká: Vyrůstal jsem na těch velkých show a přesně to vám nabízím teď i já: starou, dobrou muzikálovou komedii. Mel Brooks nazval Producenty svým "milostným dopisem Broadwayi". Kromě New Yorku se zatím "Producenti" hrají pouze vTorontu, vLondýně a nově (březen 2006) i vIzraeli, v Tel Avivu (!). Majitelé práv jsou velice skoupí při udělování práv k uvádění svého megahitu.

Text a foto: HDK


TISKOVKA K VELKOLEPÉ VÝSTAVĚ

Včera (21.3.06) proběhla tiskovka k výstavě o vzniku a historii Hudebního divadla v Karlíně. O zákulisí příprav a o smyslu této výstavy nám vyprávěli pozvaní hosté . Níže pro informaci přinášíme část oficiální tiskové zprávy:

            Jen málo současných divadel se může pochlubit tak bohatou a zároveň komplikovanou historií jako právě budova karlínského divadla, která vsoučasné době slaví 125 let od svého otevření a zároveň 60. sezónu Hudebního divadla Karlín. Unikátní výstava dokumentuje historii předválečného varieté i šedesát let nejlepší české operetní a muzikálové scény. Nenechte si ji ujít!

         Karlínské divadlo - někdejší Théâtre Variété, dnešní Hudební divadlo Karlín - je již od dob svého vzniku vroce 1881 jedinečnou a ojedinělou institucí, která do prostředí pražského kulturního života po celou dobu svojí existence přináší především hudbu a zábavu. Vsoučasné době je toto divadlo vrozsáhlé rekonstrukci po velké povodni vroce 2002. Znovuotevření je naplánováno na říjen letošního roku.

         Občanské sdružení Společnost Théâtre Variété ve spolupráci sMuzeem hlavního města Prahy pořádá výstavu seznamující návštěvníky, odbornou i laickou veřejnost, s poněkud zapomenutou a opovrhovanou historií divadla. Ta je  jedinečná obsahem, značnými zvraty i osobnostmi, které vdivadle působily. Veřejnosti se tak poprvé vhistorii dostává možnost vidět materiály, které byly řadu let ukryty vdivadelním archivu - nejen mnoho nádherných fotografií, plakátů, ale i unikátní dokumenty - jako například protesty básníka Vítězslava Nezvala proti stažení jeho hry zrepertoáru nebo stížnost režiséra Alfréda Radoka na Vlastu Buriana. Krom těchto materiálů budou součástí výstavy i audio a videozáznamy z inscenací divadla a ukázky divadelních rekvizit a kostýmů.

         Výstava chce návštěvníkům představit důležité okamžiky historie této divadelní budovy a kulturních institucí vní sídlících: varieté (1881-1939), Prozatímní divadlo (1939-1945) a Hudební divadlo Karlín (pod různými názvy od 1945 dodnes). Stěžejní je právě část výstavy o šesti desetiletích Hudebního divadla, dokumentující historii a proměny karlínské operety, příchod muzikálu do Československa a první domácí pokusy o něj, vliv různých dob na divadlo a zároveň blíže seznamující i sdesítkou významných osobností, které na této scéně působily (Jan Werich, Oldřich Nový, Jára Pospíšil, Karel Vlach, Vlasta Burian, Jiří Frejka, Nelly Gaierová, Laďka Kozderková, František Paul a Bedřich Füsseger).

         Záštitu nad výstavou převzal radní hlavního města Prahy pro kulturu, pan Mgr. Bohumil Černý.

             Autorem výstavy je 22 letý student divadelní vědy Filosofické fakulty vPraze -  Pavel Bár, který věnoval bádání v historii karlínského divadla zhruba poslední čtyři roky svého života. Velké poděkování patří Lumíru Olšovskému, který zvládal bravurně všechny organizační záležitosti – od vyjednávání se sponzory až po vymalování prostor, kde je expozice umístěna.

         Děkujeme také výtvarnici a scénografce Lucii Loosové, která radila autorovi sbarevným uspořádáním expozice a dokázala tak vystihnout pestrost nejen dnešního Hudebního divadla Karlín, ale divadla vKarlíně vůbec. Její zásluhou jsou vystavované exponáty logicky rozmístěné tak, aby dokreslovaly jednotlivé etapy divadla.

Expozice Nejkrásnější divadlo – 125 let divadla vKarlíně, bude ke zhlédnutí v Muzeu hlavního města Prahy, a to od 29. března do 14. května 2006.

Vernisáž výstavy – 28. 3. 2006 od 17 hodin

Autor Pavel Bár se snaží zachytit vývoj divadla vKarlíně od dob Théâtre Variété až po současné Hudební divadlo v Karlíně, ve kterém vsoučasné době probíhá rozsáhlá rekonstrukce po ničivých povodních zroku 2002

Výstavu pořádá občanské sdružení Théâtre Variété za vydatné podpory jejího předsedy Lumíra Olšovského

Architektonicky a výtvarně se na výstavě významným dílem podílela scénografka Lucie Loosová

Záštitu nad výstavou převzal radní hlavního města Prahy pro kulturu, pan Mgr. Bohumil Černý.

Děkujeme PhDr.Zuzaně Strnadové – ředitelce Muzea hlavního města Prahy za poskytnutí prostor muzea

Dále děkujeme všem sponzorům: AAA BARVY PRAHA, NAMSAH, Thalia Picta, s. r. o., Pizza Coloseum, Piana PETROF, Západomoravská elektromontážní společnost Třebíč, s. r. o. Městská část Praha 8 a velké díky patří i Národnímu divadlu a hlavně Hudebnímu divadlu v Karlíně, které poskytly dokumenty a předměty na výstavu zdarma. Děkujeme také fotografovi Pavlu Průchovi a také všem dobrovolníkům,  kteří pomáhali ve svém volném čase a bez kterých bychom nemohli tuto výstavu vůbec realizovat.

Součástí výstavy bude také doprovodný program, který je určen široké veřejnosti

VEŘEJNÉ

5. 4.  – Varieté (program připomínající období 1881-1939, dobu „divadla rozmanitostí“: hudební excentrik, kouzelník, „glasbalanc“, step, milostný duet dvou operních pěvců,…)

24. 4. – Opereta a muzikál I   (téměř hodinový program operetních a muzikálových hitů: Galla Macků, Míša Nosková, Oldřich Král, Pavlína Millerová, Václav Vostarek, Jan Urban,…)

11. 5. – Opereta a muzikál II (půlhodinový program, ve kterém vystoupí sbor Hudebního divadla vKarlíně a někdejší jeho sólisté Pavla Břínková a Jan Ježek, doprovází prof. Jiří Pazour)

Text: www.theatrevariete.cz Foto: PP


KONEČNĚ ROZHODNTO

Včera večer jsme se konečně dozvěděli jak dopadlo hlasování prestižní ceny Anděl Alianz 2005. Pro mnohé to možná žádné překvapení asi nebylo, ale jedno se přeci jen objevilo. V jedné z hlavních kategorií a to zpěvák roku vystřídal po mnoha letech Dana Bártu malý nenápadný rocker s dlouhýni vlasy Petr Kolář. Kdo trochu vnímá hudební dění kolem nás tak mohl uznale pokynout hlavou. Opravdu si to zasloužil. Celý přímý přenost byl již tradičně ve znamení "hraní na živo" a opět se tu ukázalo, k dobru ČT, že když se chce tak to jde. Mě se nejvíce líbila vystoupení TATABOJS, CLOU, ale i ostatní předvedli, že to živě prostě umí. Atmosféra byla opravdu slavnostní a bylo zde k vidění i mnoho nenominovaných osobností, které přišly podpořit své kolegy. Už teď je jisté, že i další ročník bude skvělý. Jak ČT tak i pořádající agentuře Petarda Production lze jen pogratulovat a popřát hodně dalších úspěchů. Fotogalerie

Výsledky hlasování pro 15. ročník výročních cen

Anděl Allianz 2005

Objev roku

CLOU

DVD roku

TATA BOJS – Nanotour (Warner Music)

Album roku Pop & Dance

MONKEY BUSINESS – Kiss Me On My Ego (Sony BMG)

Album roku Hip - Hop & R’n’B

ORION - Teritorium II (Terorist? Records/Sony BMG)

Album roku Rock

DUSILOVÁ LENKA – Mezi světy (Universal Music)

Skladba roku

CLOU – Island Sun (Lukáš Vyhnal, Bugsy)

Videoklip roku

ANNA K – Cukr (režie Jakub Kohák)

Hudební událost roku

COLOURS OF OSTRAVA

Skupina roku

CHINASKI

Zpěvák roku

KOLÁŘ PETR

Zpěvačka roku

DUSILOVÁ LENKA

Síň slávy

Radim Hladík

Cena prezidenta APH

Nadace Světluška

Nejlepší zvuková nahrávka roku

MONKEY BUSINESS – Kiss Me On My Ego (Sony BMG) (zvuk: Roman Holý, Pavel Větrovec ml.)

Nejlepší obal roku

BITTOVÁ IVA - Elida (Indies Records) (Přemysl Štěpánek)

Album roku Hard & Heavy

ADOR DORATH - Symbols (Shindy Productions)

Album roku Folk & Country

JIŘÍ SMRŽ - Poslední láska (Ji-Ho Music)

Album roku Alternativní a nezávislá scéna

EMEMVOODOOPÖKA - Dort jak brus (Silver Rocket Records)

Album roku World Music

PLOCEK & ŠURANSKÁ - Písňobraní (Indies Recods)

Album roku Jazz & Blues

VERTIGO QUINTET - Vertigo Quintet (Amplion Records)

Hudební web roku

Sherwood Media za

Kryštof www.krystof.net

Text a foto: PP


Vyhlášení nominací pro 15. ročník výročních cen

Anděl Allianz 2005

Vyhlášení nominací pro 15. ročník výročních cen Akademie populární hudby Anděl Allianz 2005 se vletošním roce ujal primátor hlavního města Prahy, Pavel Bém. Slavnostní ceremoniál se uskuteční v neděli 12. března 2006 vpražském hotelu Hilton a bude jej od 20. hodin vysílat vpřímém přenosu  ČT 1 a Český rozhlas 1 – Radiožurnál.

Diváci vyhlášení Výročních cen Akademie populární hudby Anděl Allianz 2005 budou mít možnost nahlédnout i do „Andělské Prahy“, protože vsobotu proběhnou v15-ti pražských klubech koncerty hudebních skupin „napříč žánry“ a Česká televize odvysílá vnedělním přímém přenosu sestřih ztěchto vystoupení.

Žánrové ceny budou uděleny 9. března 2006 vpražském klubu Reduta. Ceny předají šéfové žánrových sekcí a ČT bude pořizovat záznam ztohoto večera.

Anděl Allianz 2005

nominace – řazeno abecedně

Skupina roku

CLOU

CHINASKI

SUNSHINE

Objev roku

BENDE PETR

CLOU

VICTORIA

Album roku pop & dance

KOLÁŘ PETR - Album (Universal Music)

MONKEY BUSINESS – Kiss Me On My Ego (Sony BMG)

SUPPORT LESBIENS - Midlife (Sony BMG)

Album roku rock

CLOU – Postcards (Sony BMG)

DUSILOVÁ LENKA – Mezi světy (Universal Music)

CHINASKI – Music bar (Universal Music)

Zpěvačka roku

DUSILOVÁ LENKA

FRÜHLINGOVÁ IVA

ZEŤOVÁ HELENA

Zpěvák roku

BÁRTA DAN

KOLÁŘ PETR

RUPPERT MATĚJ

Skladba roku

CLOU – Island Sun (Lukáš Vyhnal, Bugsy)

CHINASKI – Tabáček (František Táborský, Pavel Grohman)

LANGEROVÁ ANETA – Voda živá (Michal Hrůza)

Videoklip roku

ANNA K – Cukr (režie Jakub Kohák)

LANGEROVÁ ANETA – Voda živá (režie Michal Kudláček)

VISACÍ ZÁMEK – Známka punku (režie Jan Zajíček, Punk Film)

Nejlepší zvuková nahrávka roku

-123 min. – Mom (Universal Music) (zvuk: Petr Vavřík, Libor Mikoška)

ČECHOMOR – Co sa stalo nové (Sony BMG) (zvuk: Petr Kovanda, Milan Cimfe)

KRYŠTOF – Mikrokosmos (EMI) (zvuk: Ondřej Ježek, Jan P. Muchow)

MONKEY BUSINESS – Kiss Me On My Ego (Sony BMG) (zvuk: Roman Holý, Pavel Větrovec ml.)

Nejlepší obal roku

BITTOVÁ IVA - Elida (Indies Records) (Přemysl Štěpánek)

BRATŘI ORFFOVÉ – Bingriwingri (Quazi Delict Records) (Jiří Libánský)

MONKEY BUSINESS – Kiss Me On My Ego (Sony BMG) (Roman Holý, David Hlaváček)

Událost roku

COLOURS OF OSTRAVA

CZECH TEK

LOVE PLANET

DVD roku

DIVOKEJ BILL – Lucerna live (EMI)

LANGEROVÁ ANETA - Spousta andělů ...na cestě (Sony BMG)

TATA BOJS – Nanotour (Warner Music)

HARD & HEAVY

ADOR DORATH - Symbols (Shindy Productions)

HYPNÖS - Rabble Manifesto (Swage/Redblack)

NEGATIVE FACE - Stín (Élysion)

FOLK & COUNTRY

JIŘÍ SMRŽ - Poslední láska (Ji-Ho Music)

KAREL PLÍHAL - Nebe počká (EMI)

RADŮZA - V hoře (Indies Records)

ALTERNATIVNÍ SCÉNA

BITTOVÁ IVA & BANG ON A CAN - Elida (Indies Records)

EMEMVOODOOPÖKA - Dort jak brus (Silver Rocket Records)

FruFru - Nevěř tichu (Indies Records)

WORLD MUSIC

BENEDIKTA - Punky dumky (Indies Records)

NJOREK - Njorek (vl. náklad)

PLOCEK & ŠURANSKÁ - Písňobraní (Indies Recods)

JAZZ & BLUES

VERTIGO QUINTET - Vertigo Quintet (Amplion Records)

ROBERT BALZAR TRIO - Overnight (Sony BMG)

MILAN SVOBODA QUARTET A JIŘÍ BÁRTA - Znamení střelce (Lotos)

HIP-HOP & R-N-B

GIPSY - Rýmy a Blues (Paranormalz Records)

ORION - Teritorium II (Terorist? Records/Sony BMG)

SUPERCROOO - České kuře: Neurofolk (EMI/Neighbor Beats)

HUDEBNÍ WEB

Anna K. www.anna-k.cz

Bow Wave www.bowwave.cz

Kryštof www.krystof.net


TATABOJS "DOBILI" AKROPOLI

Dnes již super skupina Tatabojs ukončila své letošní koncertní turné NANOTOUR 2 dvojkoncertem v pražském paláci  Akropolis. 12. a 13. 12. 2005 zcela jednoznačně vyprodali oba koncerty. Fanoušci, na které se nedostalo, posedávali a postávali ve vstupní hale a na ulici. Důstojný začátek koncertu obstarali jako po celém tour HERE a pak téměř přesně v plánovaném čase příšla smyršť světel efektů a skvělé hudby. Nejsem hudební znalec ani kritik, ale opravdu je vidět, že hanspaulská skupina Tatabojs právem patří do elity naší hudby. Bohužel jí jsou již sály jako Akropole malé. Přece jen tak jak to dokázala již loni, patří již do velkých hal, kde může naplno využít svého nejen hudebního potenciálu. Musím přiznat, že se divák nenudí. Sledovat téměř atletický výkon Mardoši je zážitek. Jen pro objektivy fotoaparátů je to těžký oříšek. Můžeme se již nyní těšit co nám Tatabojs předvedou v příštím roce.

Něco málo foteček z koncertu

Text a foto: PP



DEN NA ZKOUŠKU

Připravuje se nová a zajímavá hudební komedie

autor hry, hudby a textů: Lumír Olšovský

hrají:

Monika Absolonová

Radek Valenta

Laďka Něrgešová

Jan Maxián

výprava:

Lucie Loosová (Noc na Karlštejně, Miss Saigon, Jekyll a Hyde, hostování     

                     v USA,…)

premiéra:

11. 12. 2005, v Divadle Radka Brzobohatého (1. repríza 16. 12.)

Zkoušíme od poloviny září, bohužel se musíme podřídit závazkům herců – Monika Absolonová je velmi vytížená populární zpěvačka (účinkování v muzikálu Kleopatra jí vyneslo nominaci na cenu Thálie, v souč. muzikály Tři mušketýři, Noc na Karlštějně, účinkování v TV pořadech, soukromé projekty), Radek Valenta (už dávno ne jinoch Jindřich z pohádek Princezna ze mlejna, Princezna ze mlejna II) kromě muzikálu Pokrevní bratři v Paláci Blaník většinou představitel charakterních rolí v komorních hrách Lyry Pragensis, Divadla Na prádle, aj. Laďka Něrgešová  (bohužel s nálepkou moderátorky obou ročníků Česko hledá SuperStar) pokračuje v moderování na rádiu Expres, je členkou souboru pražského Činoherního klubu. Jan Maxián, talentovaný mladý herec v současnosti např. hostující na pardubické scéně v muzikálu Do naha!, jehož hlas se ozývá denně z českého znění mnoha filmů a seriálů (daboval např. Froda v trilogii Pán prstenů). Excelentní zpěvák a hudebník.

Režisér a autor Lumír Olšovský stále ještě hostuje jako sólista v muzikálech své někdejší domovské scény (HDKarlín) v muzikálech Zpívání v dešti (v roce 2002 získal cenu Thálie), West Side Story, Noc na Karlštejně. Po studiích režie na pražské DAMU se vrací jako herec k zájezdovým představením Coco Chanel, Klíče na neděli, Milovat k smrti (Edith Piaf), účinkuje v televizi (Scénky na scénu, Pojišťovna štěstí) a dabingu.

Jeho první (koncertní) projekt „Život je skvělej“ se hrál od roku 2000 v divadle Semafor, jeho muzikál „Knihovna“ byl uváděn v divadélku Bijásek Martina Dejdara.

Text: Lumír Olšovský

Foto: PP


POVÍDKA

Půjčovna

Vážené dámy a panové, soudružky a soudruzi, drazí přátelé,

věřím, že v úvodním oslovení jsem nikoho nevynechal, protože nevím, kdo se na co cítíte. Jsem velmi potěšen, že mi bylo umožněno zúčastnit se této konference a přednést zde tento příspěvek. Možná jsem trochu v rozpacích, zda-li na konferenci zabývající se exklusivními nabídkami úvěrů, informacemi o úžasných marketingových postupech či nabádání „Probuďte se“ prodejců, jež oplývají božskou trpělivostí, i když doufám, že Bůh jim dal i rozum, nebudu vypadat příliš fádně. Přesto se Vás pokusím zaujmout. Před několika lety jsem dostal nápad založit půjčovnu. Nejdřív jsem si představoval obyčejný bazar s použitým zbožím, ale když jsem si nechal udělat drahý marketingový průzkum zjistil jsem, že takových obchodů je zde už dost. Nápad se zrodil ve chvíli, kdy jsem viděl strašnou ženu za pultem jednoho obchodu, která se neuměla usmát a můj kamarád utrousil „Tu bych nechtěl ani z dotací.“ Přemýšlel jsem v tomto případě o výši dotace a nakonec zjistil, že žádná dotace není tak vysoká, aby vyvážila tu chvíli, kterou je možné s touto osobou sdílet. Kdyby bylo možné takové ženy si půjčit a po záruční době vrátit nebylo by to možná vůbec špatné. Jenže, kdo vám na toto dnes přistoupí? V době, kdy feminizace nejen školství, ale i různých jiných předmětů lidského konání dostoupila vrcholu, budete mít z tohoto počínání jedině problémy. Dnes, kdy ženy mají možnost přijít k dítěti i jinou cestou než stykem s mužem a kdy jsou tak samostatné, že v domácnosti takovou osobu ani nepotřebují, jsem dospěl k názoru, že založím ne půjčovnu žen, ale mužů. Protože jsem si myslel, že se najde mnoho žen, které si chtějí život s mužem jen vyzkoušet a je nasnadě, že by uvítali možnost ho v případě vyčerpání zájmu i zásob beztrestně a bez finanční či jiné újmy vrátit. „Co blázníš, člověče,“ zhrozil se kamarád u černé dvanáctky. „To ti nemůže fungovat,“ zrazoval mě. Dámy a pánové funguje. A musím říci velmi dobře. Můj úsudek byl totiž nanejvýš správný. Je totiž velmi mnoho takových žen. Některé si to ani neuvědomují a myslí si, že naše služby jen vyzkouší, ale opak je pravdou. Právě tyto dámy jsou těmi, které pak velmi rády své půjčené muže vracejí.

A jak tedy celý systém funguje? Je to,dámy a pánové, velmi prosté. Máme v databázi mnoho mužů. Nejsou to žádní gigolové, prostě obyčejní muži. Nakonec u vchodu je k nahlédnutí náš aktuální katalog včetně nových, aktuálních a pro tuto příležitost speciálně vytvořených cen půjčovného. Po příchodu k nám do agentury každá dáma vyplní dotazník. Snažíme se jí najít na požadovanou dobu toho správného muže. Například, chce-li žena přebudovat byt není možné ji půjčit nějakého filosofa, který by si při styku s vrtačkou ublížil. To by nemělo význam nejen pro tu danou ženu, ale také by to bylo špatné pro firmu a v konečné fázi už jste viděli někdy filosofa pracovat? Já ano a myslím, že na to do smrti nezapomenu. Chce-li však žena hloubat nad různými věcmi, je filosof či poeta naprosto ideální řešení. Ale nejen tím živ je člověk… Některé ženy také vyžadují přísnost. Zde bych chtěl upozornit na to, že máme speciálně vyškolené pedagogy. Zároveň však musím doplnit, že k tomu máme speciálně vytvořený dotazník, kde je stupeň přísnosti na ženu odstupňován. Našlo se i pár žen, které vyzkoušely všechny stupně, tj.od Makarenka až po Frištenského… Každá pak podepíše klasickou smlouvu o zápůjčce svěřené věci. Tj. na jak dlouhou dobu, za kolik peněz atd. Zároveň se také zavazuje, že muže vrátí ve stejném stavu v jakém ho převzala. Ne, že by muži se vraceli v jiném stavu, to se stalo u několika klientek a ti muži byli z naší agentury na hodinu propuštěni, protože ani oni nemají právo způsobit ženě trvalou újmu, ani přechodnou. Stávalo se však, že se k nám muži vraceli otlučeni, pomačkání či psychicky deprivováni, což zvýšilo režii agentury na uvedení muže do původního nebo alespoň přijatelného stavu.

Jak jsou naši muži placeni? Dobře. Myslím si… v každém případě si nikdo nestěžoval. Firma si nechává obvyklou 15% agenturní provizi za sjednané služby. Naši muži jsou chráněni nejen odbory, se kterými pravidelně vyjednáváme kolektivní smlouvu a dohadujeme se ve Smíchovském pivovaru o cenách půjčovného na příští období. I ženy jsou spokojené a pro mnohé manažerky, které nemají možnost se normálně seznámit, jsme, jak se říká, cílová skupina.

Poslední o čem bych se chtěl v této souvislosti zmínit je reklamní kampaň a krátce pohovořit o dalších aktivitách firmy. Reklamní kampaň je vedena dvěma základními směry. Za prvé se jedná o tzv. imagovou kampaň, kterou pokrýváme celou škálu ženských časopisů. Musím říci, že názvy některých mě velmi zaujaly a jsou jen důkazem, že nejsem první, kdo se zaobíral ženskou otázkou. Posuďte sami: Žena a život nebo Svět ženy jsou názvy, které musel vymyslet muž, neboť si nedělám iluzi, že ženy svůj svět a život dokonale znají. Už proto, že ho žijí… Možná pro ženy stejného pohlaví je časopis Chvilka pro tebe, neboť zní tak krásně familiérně… Ale i zde je možné cítit vliv muže. Potajmu se snaží ženám vnutit myšlenku, že mají i chvilku pro sebe, což jistě uznáte,milé dámy, není vůbec pravda, protože žena, která pracuje a stará se o rodinu a dovolí si luxus starat se o muže mimo naší půjčovnu, opravdu toho času příliš nemá. Právě proto je tady naše půjčovna, jejíž heslo je „Vše pro ženu.“

Závěrem ještě několik slov o zužitkování nadhodnoty, tedy části zisku. Mohu s radostí prohlásit, že se nám povedlo založit Školu pro muže. Tím, že se zabýváme již mnoho let ženami a jejich potřebami se nám zdálo, že máme dostatek zkušeností k tomu, abychom založili něco, co bude muže školit a vychovávat ku prospěchu žen a dívek, aby byly v budoucnu spokojené a mohly mít i onu chvilku pro sebe. A tak se mužům snažíme vštípit základní informace o světě žen. Velmi dobře se nám také jeví spolupráce s Fotbalovým svazem, Svazem ledního hokeje, Sdružením pivovarů a také Sdružením pracovníků hotelů a restaurací. Také spolupracujeme se Sdružením nezávislých, Sdružením otců a také Sdružením rodičů a přátel školy… Tam se snažíme zvýšit počet členů, aby zde nebyli jen rodiče, ale i přátelé školy.

Děkuji Vám za pozornost těším se na naší spolupráci… Děkuji…

Pavel Veselý


ČESKÝ VANGELIS BILANCUJE

Richard Pachman – 100. koncert a 10 let na Křižíkově fontáně

Skladatel, zpěvák a klávesista Richard Pachman oslaví svůj 100. koncert během uplynulých 10ti let na Křižíkově fontáně v pražském Výstavišti v úterý 13.9.2005 ve 22 hodin. V hodinovém bloku představí za doprovodu světelné a vodní show skladby ze svých 14ti vydaných alb, včetně ukázek ze zatím jeho posledního projektu – oratoria Mistr Jan Hus, které mělo premiéru na počátku prázdnin. První ze 100 Pachmanových vystoupení na Křižíkově fontáně se uskutečnilo v květnu 1995 a od této doby zde představil pět samostatných koncertních programů.

info: www.pachman.cz


POVÍDKA

Přírodní lyrik…

Naší vesničku byste našli na mapě jen ztěží. Má jen několik málo domků, jednu hospodu a malý obchod, kterému říkáme dodnes Smíšené zboží, i když se dávno tak nejmenuje. Ještě nedávno jsme tu žili úplně poklidným a normálním životem. Turisté tu jen procházeli, občas požádali starou Bláhovou o trochu vody nebo přístřeší. Stará Bláhová fungovala jako jakési informační centrum. Ženy v kravíně nebo před krámem rozebíraly včerejší program televize, sdělovaly si zážitky ze sledování telenovel nebo romantických filmů a toužily po krásné lásce, protože ten jejich Pepa přijde z hospody jako prase, a to už pak není žádná romantika. Muži v hospodě probírali život, svoji starou a tchýni, protože dle mnohých názorů si byly k nerozeznání podobné, neboť oni dřou jako volové, kdežto ony koukají jen, jak jejich tvrdě vydělané peníze utratit za blbosti. Jak říkám, prostě klid a pohoda…

To vše se změnilo ve chvíli, kdy do hospody vstoupil ustaraný hajný… Sedl si ke stolu, objednal si jedno černé a pravil: „Už dorazil i k nám…,“ a zahleděl se do půllitru. „Kdo?“ nechápavě se zeptal pan řídící. „Přírodní lyrik… nebo tak něco,“ utrousil znechuceně. „Kamarád z vedlejšího revíru mě před ním varoval. Napáchal prý v lese strašné škody. A já našel stopy oloupané kůry. A ten kamarád od vedle mi potvrdil, že je to on…“ Byl znechucen. Nikdy nevypil víc než jedno pivo. Teď si objednal druhé, což byla známka, že situace je opravdu vážná. „To je pravda,“ přidal se řídící. „Něco jsem o tom četl. Ale je neškodný, na lidi neútočí. Kouká jen do hvězd, zničí nějakou tu kytku a píše. Pořád jenom píše nějaké verše nebo co…,“ přednášel. „Zasviní nám les, utratit,“ rozhodl traktorista Fanda. „To nejde,“ bránil se řídící. „Člověče, jsme demokratická společnost a navíc je to druh na pokraji vyhynutí. Chrání ho samotná EU.“ „Ať chcípne, na poli nám nepomůže a jinak z něho není žádný užitek,“ nenechal se odbýt Franta… Debata to byla velmi vzrušená a dlouhá. Nikdo si přímo nevěděl rady. Dokonce padla obava, aby nepobláznil ženy z vesnice, které právě pod vlivem televize o takovém šílenci sní. Nakonec se obecní hospodská rada usnesla zbudovat pro přírodního lyrika ohradu, aby v ní měl dostatek prostoru, ale aby také nemohl ven a dle mínění mnohých škodit.

Nikdy bych nevěřil, jak málo stačí k tomu, aby se lidé hlásili na brigádu. Výstavba obory pro přírodního lyrika byla prvořadým úkolem. Kdyby, jak říkal pan řídící, nebyla demokratická společnost, jistě by se jednalo i o úkol stranický… Tak rychle podle pamětníků nebyla postavena ani obecní školka v „akci Z“.

Přírodní lyrik se o tento shon nezajímal. Vadil mu sice hluk a nebyl zrovna rád, když mu plašil zvěř,  pasoucí se na paloučku, ale jinak mu to bylo jedno. Díval se do nebe, pozoroval mraky a bydlel ve stanu připomínajícím barový pult – dárek od kamaráda ze Svazu spisovatelů, aby nezapomněl, kde našel už nejednu inspiraci. Kdysi ji nacházel i doma, ale když se jednou nacházela v jeho ložnici Inspirace s jiným, vzal batoh s barovým pultem a vydal se hledat Inspiraci jinou. Našel ji v přírodě. To vám byla ženská. Krásná, voňavá a dávala mu tolik klidu pro práci, že úplně zapomněl na Inspiraci starou. I jíst bylo co. Popsal hodně papíru a rozeslal mnoho věcí na různá vydavatelství, ale zapomněl napsat zpáteční adresu, takže nebylo kam doručit odpověď. Bylo mu to jedno.

To vesnice byla vzhůru nohama. Tamtamy a stará Bláhová zapříčinili, že zvěst o přítomnosti přírodního lyrika v našem lese se velmi brzy roznesla do blízkého a později i širokého okolí. Davy turistů houstly a naše dosud poklidná vesnice se stala rájem turistů. Někteří, ti podnikavější, si z toho udělali živnost. Jiní, jako například traktorista Franta, spřádali plány na zahubení přírodního lyrika v našem lese. Nejeden školní výlet končil v našem lese. „Děti buďte potichu, ať pana básníka nevyrušíte…,“ nabádala jedna starostlivá paní učitelka. Tomášek utrousil něco ve smyslu, že vidí velké kulové natož pana básníka, za což dostal kouli z češtiny a třídní důtku. Bohužel měl pravdu. Nejen, že měl oční vadu, ale i sám přírodní lyrik se vyskytoval u hranic obory velmi sporadicky a vždy se divil zábleskům fotoaparátů a lidskému nadšení a tak většinou zmizel v mlází…

Jeho popularita stoupala a zisky do rozpočtu obce taky. Až jednoho dne přišla zpráva, že přijede delegace předat přírodnímu lyrikovi Nobelovu cenu za literaturu. Jeho texty, na které nedostal odpověď a také jeho v pravdě disidentský přístup k demokratickému režimu vzbudil v povolaných závan nostalgie a přesvědčení, že on je ten pravý pro získání této ceny. Naše vesnice se stala rájem televizních štábů, různých literárních vědců i velvyslanců a politických činitelů, z čehož neměl radost traktorista Franta, který si vykopal na poli noru několik metrů pod povrchem…My ostatní se však nenechali znechutit takovými neznalci a brzdami pokroku. Vítali jsme tento zájem stejně, jako kdysi První máj, vítání občánků nebo příjezd předsedy Krajského národního výboru strany… Oblékli jsme se do svátečního a všichni vyrazili k oboře. Ale marně. Přírodní lyrik se ani neukázal. Bylo mu to jedno. Dospával včerejší den. Právě dopsal nějakou báseň na nově objevenou hvězdu. Za to u obory napětí houstlo. „Dělejte něco,“ křičel na starostu plešatý literární vědec. „Bude z toho ostuda,“ doplnil někdo z davu. Pak někoho napadlo, zavolat lyrikovu matku. Ta po několika hodinách opravdu přijela. „Honzíčku,chlapečku, ukaž se mamince,“ zahřímala drobná stařenka. Přírodní lyrik byl zděšen. Nevěděl, co se to děje a jak ho zde našla jeho máma. Z lesa se ozval neartikulovaný výkřik a přírodní lyrik se zahrabal do liščí nory…„A je po všem. To jste nám velmi pomohla, madam,“ utrousil literární vědec, načež dostal ránu deštníkem. Tento malý incident se stal však začátkem hromadné rvačky. A tak se naše vesnice dostala znovu do popředí zájmu všech světových medií. A ještě dlouho se řešilo napadení štábu CNN.

A přírodní lyrik? Ten se uchýlil do ilegality v liščí noře na delší dobu. Lišky mu chodí dávat dobrou noc a on přemýšlí o napsání Lišky Bystroušky po 20 letech jako romantického seriálu. Soudíme tak podle smotků, které nám pravidelně nosí naše tajná agentka Kmotra liška s krycím názvem Zrzka…

A Nobelova cena? Tu obdržel za celoživotní dílo holohlavý literární vědec. Proslýchá se, že si zanedlouho bude brát lyrikovu matku. Ale kdo ví…

PAVEL VESELÝ


 

 

 

 

|novinky|společnost|kultura|sport|auto-moto|fauna a flora|různé|diskusní forum|

© 2005 Giordano a.s., Neklanova 21, 128 00 Praha 2
telefon: 224 915 731 fax: 224 915 732 e-mail: produkce@giordano.cz http://www.giordano.cz/